ویژگی‌های مبل خوب در تبریز

ویژگی‌های مبل خوب در تبریز

مبل؛ وسیله‌ای نام آشنا در صنعت مد و دکوراسیون داخلی است. در دهه‌های گذشته ارزش و جایگاه صنعت مد و دکوراسیون داخلی در زندگی مردم، بیش از پیش نمود یافته است. در این میان علاقه مردم تبریز به صنعت چوب و بالاخص به مبلمان بیشتر و بیشتر واضح و هویداست. از این رو در این مقاله قصد داریم به طور مفصل در مورد ویژگی‌های مبل خوب در تبریز مطالبی ارزشمند ارائه کنیم.

خوش سلیقه بودن مردم آذربایجان و صد البته مردم تبریز زبانزد خاص و عام است. به دنبال همین معروفیت و محبوبیت، مردم تبریز در انتخاب لوازم دکوری و خصوصاً مبلمان، وسواس هستند و حساسیت شدیدی به خرج می‌دهند. بنابراین قبل از تهیه مبل در تبریز، داشتن اطلاعات صحیح در مورد ویژگی‌های مبل خوب و مناسب، به انتخاب و خرید درست کمک می‌کند.

ویژگی‌های مبل خوب در تبریز

جهت آشنایی با ویژگی‌های مبل خوب در تبریز بایستی ابتدا با ساختار کلی ساختمان مبل و ویژگی‌های آن آشنا شوید.

ویژگی‌های کلاف مبل:

مهم‌ترین بخش تشکیل دهنده مبل، کلاف (اسکلت چوبی) مبل می‌باشد. میزان مقاومت و کیفیت و مرغوبیت کلاف، شالوده اصلی کارکرد و ماندگاری طولانی مدت مبل را شامل می‌شود. کمیت و کیفیت بدنه چوبی مبل، به جنس و نوع چوب به کار رفته و نحوه اتصالات قطعات به همدیگر بستگی دارد.

بهترین، مقاوم‌ترین و با کیفیت‌ترین چوب‌ها به ترتیب عبارتند از: چوب راش، گردو، بلوط، توسکا، ممرز، ون (زبان گنجشک)، توت، چوب روسی، چوب سفید و قلمه و … می‌باشد. البته کاربرد این چوب‌ها به نسبت مدل‌ مبلمان و به خصوص قیمت‌ آنها متفاوت می‌باشد.

برای کلاف مدل مبل سلطنتی (استیل) و  مدل مبل کلاسیک به دلیل کاربرد چوب در نمای ظاهری و قسمتهای منبت کاری شده و رنگی، لازم است که از چوبهای مقاوم و مرغوب مانند راش، گردو و … بهره برد. برای کلاف مدل مبل راحتی نیز بهتر است که از چوب‌های محکم و مرغوب استفاده کرد.

ولی در برخی مبلهای راحتی به دو دلیل از سایر چوب‌ها مانند چوب روسی و چوب سفید و چوب قلمه (درخت تبریزی) استفاده می‌شود. کیفیت و مرغوبیت این چوب‌ها خوب است اما نسبت به چوب راش، بلوط، گردو، توسکا، مَمرَز و … نسبتاً کمتر است.

۱_ نمای بیرونی اکثر مبل‌های راحتی پارچه می‌باشد و اسکلت چوبی در داخل مبل و زیر پارچه پنهان می‌باشد (به جزء قسمتهای رنگی).

۲_ به دلیل پایین بودن تقریبی قیمت مبل‌های راحتی نسبت به مبل‌های سلطنتی و کلاسیک.

ویژگی‌های مبل خوب در تبریز

اتصالات قطعات کلاف مبل:

اهمیت اتصالات قطعات کلاف مبل به یکدیگر از میز ان کیفیت نوع و جنس چوب به کار رفته بیشتر است. اتصالات قطعات اصلی کلاف (پایه‌ها، قیدها، دسته‌ها و تاج‌ها) به وسیله میخ چوبی «دوبل» آن‌هم به صورت آغشته به چسب چوب انجام می‌شود. در هنگام خرید مبل جهت پی بردن به درستی اتصالات کافیست که یک گوشه (پایه) مبل را بلند کنید. بلند شدن آنی طرف دیگر مبل نشانه درستی و دقیق بودن اتصالات است.

توجه داشته باشید که در هنگام بلند کردن یک طرف مبل، اگر صدای غِژ غِژ یا جیر جیر شنیده شود و یا مبل کج وکوله گردد، نشانه معیوب بودن اتصالات قطعات کلاف مبل است. البته ناگفته نماند که در مبل‌های سه نفره و چهار نفره به دلیل طول‌شان، کمی خمیدگی احساس می‌شود اما نباید بیش از حد باشد.

ویژگی‌های رنگ مبل:

از مهم‌ترین ویژگی‌های مبل خوب در تبریز رنگ مبل می‌باشد. رنگ مبل از ارزشمندترین عوامل در زیبایی ظاهر مبل می‌باشد. رنگ مبل بهتر است با رنگ پارچه مبل هم‌خوانی و هارمونی داشته باشد. همچنین رنگ مبل نباید دچار شکنندگی و پوسته پوسته شدن شود. رنگ مبل نباید بعد از مدتی کارکرد در منزل دچار ماتی، خفگی، کدری و یا تغییر رنگ گردد.

رنگ مبل باید صاف، یک‌دست، شفاف، براق و چشم نواز باشد. قسمتهای رنگی مبل نباید دارای زبری، ناهمواری، کوفتگی و شکاف باشد. همچنین رنگ مبل بهتر است از ضخامت کافی برخوردار باشد. رنگ سطح مبل اگر با اندکی فشاری (فشار با ناخن) دچار خراشیدگی گردد حاکی از بی‌کیفیت بودن و نچسبنگی صحیح آن بر روی چوب است.

ویژگی‌ پارچه و متریال‌ به کار رفته در زیر آن:

از اساسی‌ترین ویژگی‌های مبل خوب در تبریز که توجه همگان را به خود جلب می‌کند، پارچه مبل و اداوات به کار رفته در زیر پارچه می‌باشد. بیشترین حجم ظاهر مبل را قسمتهای پارچه‌ای تشکیل می‌دهد. پس لازم است پارچه مبل کیفیت بالایی داشته باشد. گرماژ تار و پود و بافت پارچه مبل باید پر تراکم و مقاوم باشد.

پارچه مبل نباید در طول زمان مصرف، پرزهایش کنده شده و به اصطلاح دچار کِچَلی گردد. در هنگام خرید از میزان ماندگاری و مقاوم بودن رنگ پارچه در برابر نور و آب و هوای محیط اطمینان حاصل کنید. پارچه مبل نباید دچار کوفتگی، زدگی، وارفتگی، شل و ول، چروکیده و … گردد.

اسفنج (ابر) و فوم:

مهمترین متریال به کار رفته در زیر پارچه مبلمان، اسفنج و فوم می‌باشد. اسفنج و فوم مبلمان بهتر است از فشردگی بالا و در عین حال از وضعیت ارتجاعی (قابل بازگشت به حالت اول بعد از نشستن و برخاستن)، انعطاف و نرمی بالایی برخوردار باشد. در ضمن میزان راحتی در هنگام نشستن بر روی مبلمان، با میزان کیفیت اسفنج و فوم مرتبط است.

اسفنج مبلمان باید از ضخامت کافی، مناسب و وزن بالا برخوردار باشد. فوم نیز که اغلب در کف و تشک مبلمان به کار می‌رود، بهتر است متناسب با ارتفاع مبل، از ضخامت کافی برخوردار باشد. بهترین نوع فوم، فوم سرد نام دارد. اسفنج و فوم در زیر پارچه نباید تکه تکه و جدا از هم باشند. اسفنج و فوم‌ها نباید فرورفتگی یا برآمدگی داشته باشد.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *